*** سامانه تلفنی هواگو هواشناسی گیلان 134 ***  شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2024: خط مقدم اقدام اقلیمی   ***   سال جهش تولید با مشارکت مردم ***   

بارش برف در مناطق مختلف گیلان باعث خوشحالی کشاورزان و همچنین منجر به تعطیلی مدارس وادارات در برخی از مناطق استان گردید.

سامانه بارشی همراه با برف از عصر روز یکشنبه ۶ اسفند در استان شروع به فعالیت نمود بنحویکه ارتفاع برف در مناطق جلگه مرکزی (رشت) و شرق استان بین ۱۵ تا ۶۰ سانتیمتر ودر ارتفاعات و دامنه هابین ۴۰تا ۱۵۰سانتیمتر استان را سفید پوش کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان با توجه به پیش بینی های صادره از طرف اداره کل هواشناسی و اعلام هشدار زرد و به دنبال آن صدورهشدار نارنجی از طرف مرکز پیش بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی و اطلاع رسانی به صدا و سیمای مرکز گیلان و همچنین برگزاری جلسات مدیریت بحران با حضور استاندار گیلان وکلیه مدیران دستگاههای اجرایی چگونگی رفتار این سامانه وتمرکز بارش ها به ویژه برف در مناطق کوهستانی و دامنه ها و همچنین جلگه مرکزی و شرقی استان توسط مدیر کل هواشناسی گیلان طی روز شنبه در سالن جلسات استانداری ارائه گزارش گردید. دربارش برف علاوه بر ارتفاعات از عصر روز یکشنبه در مناطق مختلف جلگه ای وشهرهای استان گیلان آغاز گردید.

محمد دادرس مدیر کل هواشناسی بیان کرد با توجه به این اطلاع رسانی ها به موقع و مناسب هواشناسی ، با دستور استاندار محترم کلیه دستگاههای اجرایی اعم از مدیریت بحران استان ، فرمانداری ها و شهرداری ها و... جهت مواجهه با هرگونه پدیده جوی و شرایط بحرانی در حال آماده باش کامل قرار گرفتند تا در هنگام بارش برف شدیدجهت خدمات رسانی به مردم اقدامات به موقع وبه هنگامی را به انجام رسانند.

به گفته مدیر کل هواشناسی تا کنون ارتفاع برف در برخی. محور های کوهستانی همانند

✔️ محور سیاهکل - دیلمان ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۵۰سانتیمتر)

✔️ محور بره سر - قوشه لانه- کلیشم ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۵۰ سانتیمتر )

✔️ محور شفت - امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۱۰ سانتیمتر)

✔️ محور اشکورات - شویل ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۳۰ سانتیمتر )

✔️ محور زیاز - شوک ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۳۰ سانتیمتر)

✔️ محور بلوردکان - خصیب دشت ( حداکثر ارتفاع برف : ۱۴۰ سانتیمتر)

و بیشترین بارش برف در مناطق جلگه ای همانند شهرستان رشت و حومه بین ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر برف باریده است.

محمد دادرس افزوداین بارشها تا ظهر روز سه شنبه در مناطق جلگه ای با شدت کمتری نسبت به روز اول ودوم ادامه خواهد داشت ولی تداوم فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات و دامنه ها تا ظهر پنجشبه پیش بینی شده است.ایشان همچنین یاد آور شدندکه از ظهر روز چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه سامانه دیگری دراستان فعال شده که در این بازه زمانی در مناطق جلگه ای به ویژه مناطق مرکزی وشرقی استان بارش ها بصورت بارش خفیف مخلوط برف وباران و یا برف را در مناطق جلگه ای استان بدنبال خواهد داشت. این مقام مسئول افزود از ظهر روز پنجشنبه این سامانه از استان خارج و برای روزهای پایانی هفته در مناطق مختلف استان شرایط برای یخبندان مهیا خواهد بود.

ضمنا برای روز جمعه مصادف با ۱۱ اسفند(روز انتخابات و روز افتخار آفرینی ملت) شرایط برای اکثر نقاط آسمانی نسبتاصاف همراه با افزایش نسبی دما همراه خواهد بود. ضمنا از آغاز بارش برف در استان گیلان علاوه بر واحد پیش بینی در اداره کل هواشناسی، تمامی پرسنل به ویژه همکاران ایستگاههای هواشناسی استان و همکاران رسانه ای ۲۴ ساعته در آماده باش کامل و مشغول پایش و اطلاع رسانی رفتار این سامانه بارشی وثبت اطلاعات و داده های هواشناسی بوده که از زحمات همه این عزیزان تقدیر وتشکر و قدر دانی بعمل می آید.